donderdag 18 juni 2009

2: Culturele omgeving van de school. De grote en kleine kaart


De grote culturele omgeving van Monster:


De grote culturelen omgeving van Monster ligt in Zuid-Holland en hoort bij de gemeente Westland. In dit gebied is er veel te doen rondom de grote omgeving. Deze hebben wij uitgewerkt en toegepast in de lessen. Ons thema ‘Pocahontas’ kun je in verschillende onderwerpen verdelen, bijvoorbeeld:
× Cultuurverschillen
× Ontdekkingsreizen
× Schepen
× VOC (handel)


In Leiden heb je een museum Volkenkunde. Dit museum laat de leerlingen ontmoeten met voorwerpen, verhalen, (muzikale) tradities en het dagelijkse leven in andere landen (volken). Hierdoor worden de interesses van de leerlingen opgewekt voor andere culturen en zullen zij deze respecteren. In dit museum is er een speciale les genaamd ‘Indianen van de Noordwest kust’. Bij deze les ontdekken de kinderen het stereotype beeld van ‘de Indiaan’ niet bestaat en ze maken kennis met een feest waar het vertellen van verhalen, het maken van muziek en het weggeven van cadeautjes centraal staat. Zo’n zelfde soort museum bevindt zich in Rotterdam; Wereldmuseum. Dit is ongeveer een half uur rijden met de bus. In dit museum wordt er veel aandacht besteed aan de verschillende culturen. Ze verzorgen hier workshops en hebben een educatief programma samengesteld. Voor het onderwerp schepen kun je bijvoorbeeld met de leerlingen naar het Maritiem Museum in Rotterdam gaan. Dit museum verzorgt tentoonstellingen die gaan over de havenwereld van vroeger en van nu. Er zijn bijvoorbeeld exposities over de Gouden Eeuw of over Nederlands-IndiĆ«. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan de soorten schepen en hoe deze gebouwd zijn. Ook wordt de VOC behandeld.
Je kunt in Amsterdam ook een VOC-schip uit de achttiende eeuw bezoeken. Zij verzorgen speciale rondleidingen voor primair onderwijs. Dit schip ligt tijdelijk bij science center NEMO door een renovatie van het Scheepvaartmuseum. Dit is echter wel 50 minuten rijden met de bus, maar het is zeker een leervolle ervaring voor de leerlingen.


De kleine culturele omgeving:

De kleine culturele omgevingHet plaatsje Monster beschikt over 5 km strand. Het is leerzaam en uitdagend voor leerlingen om het strand te verwerken in lessen. Het moet wel op elkaar aansluiten.

Ditzelfde geldt voor het bos, dat dichtbij gelegen is. Hierbij hebben wij een les verwerkt, waarin de leerlingen tipi’s van natuurlijke materialen maken. De omgeving motiveert de leerlingen om de tipi’s te maken/bouwen. Dit komt doordat de leerlingen hierdoor in de sfeer van de indianen komen (in bossen).
Wanneer je in het onderdeel indianen blijft, kun je bijvoorbeeld ook kano’s maken met de leerlingen en deze in de sloten (in de buurt) laten drijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten