donderdag 18 juni 2009

7: Zes van de tien kunstactiviteiten / lessen

Stageschool: Aloysius Datum 29 mei
Plaats: Monster Klas 2C
Stagementor: Karin Thoen
Stage groep 4


BEGINSITUATIE
In welk lokaal geef je les?
klaslokaal
Hoeveel van dit soort lessen heb je al aan deze groep gegeven?
Een aantal.
Wie
De kinderen uit groep 4 die al twee dagen in het thema pocahontas les hebben gehad.
Wat
De kinderen maken een spelletje en tekenen hun foto, t-shirt verknippen


EIGEN LEERDOELEN
Formuleer twee concrete leerdoelen
1e doel
4.2 De onderwijsomgeving op een ordelijke, overzichtelijke inspirerende en doelmatige wijze voor de hele groep inrichten.
2e doel
3.3 Ontwerpen en uitvoeren van een thema waarin boeiend en met inhoudelijk overwicht instructie gegeven wordt, variatie in instructievormen


LESDOELEN
Algemene doelen

De kinderen leren om te gaan met verschillende materialen in het thema pocahontas.
Concrete, vakgerichte doelen
De kinderen leren om karton te knippen en er gaatjes in te maken, zodat het door het touwtje kan. De kinderen leren om hun foto te kleuren, waardoor de gezichten een indiaanse betekenis krijgen, T-shirt ontwerpen

DE LES

ORIENTATIEFASE
In deze fase komen veelal drie onderdelen aan de orde:
Introduceren
Informeren
Instrueren
Wat doe ik?
Wat doen de kinderen?

De les introduceer ik door verder te lezen met het verhaal.

Ik laat de kinderen het ring-en-pin-spel zien.

Ik vertel de kinderen dat de indianen vroeger ook spelletjes speelden. Ze deden dit spelletje bijvoorbeeld maar ook een soort hockey.

Je kunt straks even kijken op het plaatje.

De kinderen kijken naar het spelletje.


De organisatie
Tijdsduur: 5 minuten
Materialen: ring-en-pin-spel.

UITVOERINGSFASE
In deze fase komen veelal twee onderdelen aan de orde:
Observeren
Begeleiden

Wat doen de kinderen?
Wat doe ik?


De kinderen luisteren naar de uitleg.

Alle kinderen mogen de materialen pakken en gaan beginnen.

De kinderen mogen de foto van zichzelf versieren!

Ik laat de kinderen zien hoe je zo’n spelletje moet maken. Je hebt nodig: touw, karton, potlood.

Knip van het karton botjes met een gaatje erin. Neem daarvoor het voorbeeld. Knoop de botjes aan het touwtje en maak ook het potlood eraan vast en je hebt een indiaans spelletje!

De kinderen mogen beginnen en ik loop langs om hen te helpen.

Als de kinderen klaar zijn dan mogen ze een foto van zichzelf pakken. Op die foto tekenen ze hoe ze geschminkt willen worden. Ik zorg dat ik een aantal voorbeelden heb en wat het betekent.

De kinderen hebben ook een oud shirt meegenomen dat ze kunnen gebruiken om te verknippen in de vorm van een indiaans pak, zodat ze net echt zijn!


De organisatie

Tijdsduur: 1 uur
Nodig: touw, karton, potloden, foto’s van de kinderen, voorbeelden voor het schminken, een oud t-shirt.

AFSLUITINGSFASE
In deze fase komen veelal twee onderdelen aan de orde:
Afronden
Nabespreken
Wat doe ik?
Wat doen de kinderen?

Ik laat de kinderen tien minuten voor tijd opruimen, zodat de klas weer netjes is.

De kinderen ruimen de klas op!

De organisatie
Tijdsduur: 5 minuten.

BEGELEIDING
De arme Kocoum valt gewond neer. Dan duiken er aan alle kanten indianen op. Thomas weet nog te ontsnappen, maar John wordt gevangengenomen. Iedereen is zó boos dat niemand naar de verdrietige Pocahontas luistert. Kocoum wordt even later op een draagbaar naar het dorp gebracht.

John wordt stevig vastgebonden aan een paal in een hut. Als Pocahontas binnenkomt, fluistert ze: ,,Het is vreselijk wat er gebeurd is. Hadden we elkaar maar nooit ontmoet!’’ ,,Maar Pocahontas!’’ zegt John. ,,Ik houd van je. Vanaf het eerste moment dat ik je zag! En daarom ben ik voor niemand bang!’’

De volgende ochtend nemen de indianen John mee naar een rots. ,,Door jouw schuld is Kocoum gewond, vreemdeling. En daarom wordt je gestraft!’’

Maar precies op het moment dat Powhatan John met zijn knots wil slaan, komt Pocahontas naar voren. ,,Niet doen, vader!’’ zegt ze. ,,Deze man is goed. Hij wil dat zijn mensen en ons volk in vrede leven. En…ik houd van hem!’’ Verbaasd laat het opperhoofd de knots zakken. Op datzelfde moment verschijnen gouverneur Ratcliffe en zijn soldaten, die door Thomas zijn gewaarschuwd.

Dan spreekt Powhatan. Luid en duidelijk, zodat iedereen het kan horen. ,,Dat zijn wijze woorden, dochter! Twee verschillende volken in vrede leven? Kan dat?’’

,,Onzin!’’ mompelt Ratcliffe. ,,Ik kom hier niet voor vrede, maar voor goud. En om goud te vinden heb ik land nodig en geen nieuwsgierige Indianen!’’ Hij richt een geweer op het opperhoofd en schiet.
Gelukkig ziet John het. Met een vlugge beweging gooit hij Powhatan omver.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten