donderdag 18 juni 2009

7: Acht van de 10 kunstactiviteiten / lessen

Stageschool: Aloysius Datum 29 mei
Plaats: Monster Klas 2C
Stagementor: Karin Thoen
Stage groep 4

Gegevens Stageopdracht
Beschrijving stage opdracht
Zelfontworpen Pocahontas les
Paraaf Mentor

Code
stageopdracht

BEGINSITUATIE
In welk lokaal geef je les?
In de gymzaal.
Hoeveel van dit soort lessen heb je al aan deze groep gegeven?
Een aantal.
Wie
De kinderen uit groep 4 die deze week een thema pocahontas hebben.
Wat
De kinderen gaan tijdens deze les kennis maken met verschillende percussie instrumenten.

LESDOELEN
Algemene doelen

De kinderen kennis laten maken met muziekinstrumenten van andere culturen.
Concrete, vakgerichte doelen
De kinderen leren met z’n allen een muziekstuk maken, d.m.v. percussie instrumenten.

DE LES

ORIENTATIEFASE
In deze fase komen veelal drie onderdelen aan de orde:
Introduceren
Informeren
Instrueren
Wat doe ik?
Wat doen de kinderen?

Ik vertel de kinderen dat Oke Sene vandaag bij ons in de klas zal komen. Hij komt ons een hele leuke workshop geven met Afrikaanse muziekinstrumenten. De indianen uit het verhaal maakten ook muziek, om signalen te geven.

Wat zou dit met het thema te maken hebben?


Vervolgens komt Oke Sene in de klas en geef ik hem de gelegenheid zich voor te stellen. Omdat zijn Nederlands niet optimaal is, moeten de kinderen extra goed luisteren.

Oke zal een leuke en pakkende introductie van zijn les geven.

De kinderen vertellen waarom zij denken dat dit met het thema te maken heeft.

Oke en ik zullen samen de leerlingen met hun stoel naar de gymzaal laten gaan. Hier gaan zij in een kring zitten.
De organisatie
Tijdsduur: 10 minuten.
Organisatie: Oke Sene benaderen en een afspraak maken.


UITVOERINGSFASE
In deze fase komen veelal twee onderdelen aan de orde:
Observeren
Begeleiden

Wat doen de kinderen?
Wat doe ik?

De leerlingen doen wat Oke zegt.

Gedurende 1 uur à 1,5 uur nemen de kinderen kennis van percussie instrumenten. Zij oefenen met z’n allen een muziekstuk.

Als het mogelijk is doe ik ook mee met de workshop en anders kijk ik aan de zijkant toe.

De organisatie

Tijdsduur: maximaal 1,5 uur.

AFSLUITINGSFASE
In deze fase komen veelal twee onderdelen aan de orde:
Afronden
Nabespreken
Wat doe ik?
Wat doen de kinderen?

Ik zorg ervoor dat verschillende klassen komen kijken naar het muziekstuk van groep 4.


De kinderen laten hun muziekstuk horen aan verschillende klassen van de school.

Tot slot lopen de kinderen netjes met hun stoel vast terug naar de klas.

De organisatie
Tijdsduur: 15 minuten


BEGELEIDING
Oke Sene.

BRONVERMELDING
http://www.wiewaar.nl/nlzholland.htmlBinnengehaald op 10 juni 2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten