donderdag 18 juni 2009

7: Zeven van de tien kunstactiviteiten / lessen

Lesvoorbereidingsformulier:

Stageschool: Aloysius Datum 29 mei
Plaats: Monster Klas 2C
Stagementor: Karin Thoen
Stage groep 4

BEGINSITUATIE
In welk lokaal geef je les?
klaslokaal
Hoeveel van dit soort lessen heb je al aan deze groep gegeven?
Een aantal.
Wie
De kinderen uit groep 4 die deze week een thema pocahontas hebben.
Wat
De kinderen gaan deze les de zonnedans doen.


EIGEN LEERDOELEN
Formuleer twee concrete leerdoelen
1e doel
4.1 Het verzorgen van onderwijs gedurende een langere periode waarbij de taak en de tijd bewaakt wordt.
2e doel
2.4 Lln betrekken in de aandacht voor waarden en normen en op basis daarvan het opstellen van regels die het gedrag kunnen reguleren.


LESDOELEN
Algemene doelen

De kinderen leren om zich te bewegen op een ritme.
Concrete, vakgerichte doelen
De kinderen leren een indianendans, de kinderen leren de grove motoriek te verbeteren!

DE LES

ORIENTATIEFASE
In deze fase komen veelal drie onderdelen aan de orde:
Introduceren
Informeren
Instrueren
Wat doe ik?
Wat doen de kinderen?

Voordat we gaan schminken wil ik het laatste gedeelte van het verhaal over Pocahontas voorlezen.

Ik heb een oud t-shirt verknipt en aangetrokken. en ik probeer de kinderen te schminken voor de dansles.

De kinderen trekken de shirts aan en gaan verkleed en geschminkt in de rij staan naar de gymzaal.

De kinderen kijken naar wat er gebeurt.

De kinderen trekken hun shirts aan en gaan verkleed in de rij staan naar de gymzaal.

De organisatie
Tijdsduur: 15 min/20 min


UITVOERINGSFASE
In deze fase komen veelal twee onderdelen aan de orde:
Observeren
Begeleiden

Wat doen de kinderen?
Wat doe ik?


De kinderen gaan in een kring staan.

We doen de zonnedans.

De kinderen leren de dans aan.

In de gymzaal zorg ik ervoor dat ik een aantal instrumenten heb. (ik vraag aan Karin wat een bepaald ritme ook alweer was)

Daarna gaan we de indiaanse zonnedans doen op het ritme van de trommel.

Als allerlaatste leer ik een dans aan!


De organisatie

Tijdsduur: 30 min
Materialen: camera, ritme, dansje

AFSLUITINGSFASE
In deze fase komen veelal twee onderdelen aan de orde:
Afronden
Nabespreken
Wat doe ik?
Wat doen de kinderen?

Ik laat de kinderen omkleden en we gaan terug naar de klas.


De kinderen kleden zich om gaan terug naar de klas om vervolgens op hun plaats te gaan zitten.

De organisatie
Tijdsduur: 10 minuten


BEGELEIDING

De kogel raakt de ongelukkige John. Huilend knielt Pocahontas bij hem neer. ,,Jij hebt mijn vaders leven gered en bent nu zelf gewond,’’ zegt ze.
Thomas, de soldaten en de matrozen zijn woedend. Wat een laffe streek van de gouverneur.
,,Zo iemand willen we niet langer als baas!’’ roepen ze. En Radcliffe wordt gevangengenomen.

John Smith en Pocahontas hebben ervoor gezorgd dat niemand meer aan vechten denkt. Maar helaas is John erg gewond, dat het beter is dat hij naar een ziekenhuis in Londen teruggaat. De Indianen brengen allerlei eten voor de lange zeereis terug naar Engeland.

Met tranen in haar ogen kijkt Pocahontas het schip na. Ze weet dat ze niet mee kan. Ze moet bij haar volk blijven en helpen. Want er zullen meer mensen met een schip komen. John Smith zal ze nooit meer vergeten.

En John? Wat vindt hij het erg dat hij Pocahontas niet meer zal zien. Wat is ze lief en mooi. En wat heeft hij veel van haar geleerd. De mensen in Engeland zullen wel opkijken als hij hun vertelt dat de indianen veel wijzer zijn dan men denkt…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten