donderdag 18 juni 2009

7: vier van de tien kunstactiviteiten / lessen

Stageschool: Aloysius Datum 29 mei
Plaats: Monster Klas 2C
Stagementor: Karin Thoen
Stage groep 4

BEGINSITUATIE
In welk lokaal geef je les?
klaslokaal
Hoeveel van dit soort lessen heb je al aan deze groep gegeven?
Een aantal
Wie
De kinderen uit groep 4 die een aantal weken geleden net een project hebben gehad en deze week weer een project hebben.
Wat
De kinderen leren voorwerpen herkennen en plaats te geven!


EIGEN LEERDOELEN
Formuleer twee concrete leerdoelen
1e doel
3.5 Uitvoeren van een activiteit met verschillende begeleidingsrollen. Ingaan op vragen en initiatieven van lln. Extra uitleg geven, voordoen of een taak verder structureren
2e doel
4.7 Improviseren tijdens lesuitvoering


LESDOELEN
Algemene doelen

De kinderen leren een serie te maken!
Concrete, vakgerichte doelen
De kinderen leren bepaalde voorwerpen te herkennen en in te delen op de juiste plaats.

DE LES

ORIENTATIEFASE
In deze fase komen veelal drie onderdelen aan de orde:
Introduceren
Informeren
Instrueren
Wat doe ik?
Wat doen de kinderen?

Voordat ik met de koffer van start ga, ga ik verder met het voorlezen van het verhaal.

Ik neem allerlei materialen de klas mee in een koffer.

Deze materialen ga ik samen met de kinderen uitzoeken.


De kinderen luisteren naar het verhaal.


De kinderen kijken.


De kinderen bekijken de materialen nauwkeurig.

De organisatie
Tijdsduur: 2 minutenMaterialen: koffer, pijl en boog, zwaard, helm, jurk, mand, vis, mais, tabak, wigwam, speren, kano, potten.
UITVOERINGSFASE
In deze fase komen veelal twee onderdelen aan de orde:
Observeren
Begeleiden

Wat doen de kinderen?
Wat doe ik?


De kinderen bekijken de voorwerpen en raden waar de voorwerpen voor gebruikt werden en wie ze gebruikten.

Ik pak steeds een voorwerp uit mijn koffer en ik vertel er wat over. Achterin de klas zetten we de voorwerpen bij de juiste persoon neer!

Wat deden ze met deze voorwerpen?
Pijl en boog, zwaard, helm, jurk, mand, vis, mais, tabak, wigwam, speren, kano, potten.

Als we klaar zijn dan mogen een paar kinderen de voorwerpen aantrekken en lees ik een stuk voor uit het boek van Pocahontas.


De organisatie

Tijdsduur: 20 minutenMaterialen: het boek van Pocahontas.





AFSLUITINGSFASE
In deze fase komen veelal twee onderdelen aan de orde:
Afronden
Nabespreken
Wat doe ik?
Wat doen de kinderen?

Ik laat de kinderen de voorwerpen opruimen.


De kinderen ruimen de voorwerpen op.

De organisatie
Tijdsduur: 2 minuten



BEGELEIDING

Maar Pocahontas is niet de enige die vreemde mannen zag. In het dorp van haar vader vertelt de tovenaar Kekata precies wat hij weet. ,,Er komen vreemde mannen hierheen, opperhoofd!’’ zegt hij. ,,Vreemde mannen met ijzeren kleren aan en haren op hun gezicht. Ze hebben wapens die lawaai maken en vuur spugen!’’

Intussen wandelt John Smith verder. Vol verbazing kijkt hij naar het mooie meer en de waterval. ,,Wat een prachtig land is dit,’’ zegt hij.

,,Hier gaan wij huizen bouwen. En als die klaar zijn, komen hier allemaal mensen uit Engeland wonen!’’

Dat Pocahontas hem nog steeds in de gaten houdt, weet hij niet! Maar plotseling hoort hij iets. Snel pakt John zijn geweer. Daar staat iemand! Vlak achter de waterval. ,,Kom tevoorschijn,’’ roept John. ,, en snel, of ik schiet!’’

Trots stapt Pocahontas naar voren. ,,Dag!’’ zegt ze. ,,wie ben jij?’’ John Smith kijkt verbaasd. ,,Nee maar, een meisje!’’ zegt hij. En een heel mooi meisje ook, denkt hij er bij.

Op hetzelfde moment gluren Kocoum en de andere indianen naar de vreemdelingen. Ze zien gouveneur Radcliffe die de matrozen flink aan het werk zet. ,,vooruit luilakken!’’ roept hij.
,,Bouw snel een stevig huis, zodat we veilig zijn voor die gevaarlijke indianen. En als dat klaar is, gaan jullie goud voor me zoeken!’’

Kocoum sluipt terug naar zijn dorp. Hij vertelt opperhoofd Powhatan wat de vreemde mannen aan het doen zijn. ,,Die vreemdelingen wil ik niet in mijn land!’’ zegt Powhatan. ,,Ze graven kluilen, hakken bomen om en houden helemaal niet van de natuur. Als ze niet ophouden, gaan we met ze vechten!” Powhatan stuurt een boodschapper op weg om de andere indianendorpen te waarschuwen.

Pocahontas en John smith worden intussen vrienden. Als ze elkaar vertellen hoe ze heten, geeft John Pocahontas keurig een hand. Pocahontas vindt dat erg grappig. ,,Indianen geven elkaar nooit een hand als ze iemand ontmoeten,’’ vertelt ze. ,,Wij kijken elkaar alleen aan en soms knikken we met ons hoofd.’’ Samen wandelen ze door het bos en John vertelt vanalles over Engeland.
,,Wij wonen in grote stenen en houten huizen en we hebben straten met verkeer enzo!’’ ,,Wij willen hier ook zulke huizen bouwen. Dan hoeven jullie niet meer als wilden in het bos te leven!’’
,,Als wilden?’’ roept Pocahontas uit. ,,Wij zijn geen wilden. En onze hutten in het bos zijn prachtig!’
,,Oh, maar het is veel leuker om te leven zoals wij,’’ zegt John. ,,Wacht maar tot we hier alle bomen omhakken en grote steden bouwen! Dan zul je eens wat zien!’’ Pocahontas weet niet wat ze hoort! ,,Denken jullie soms dat je zo maar in een ander land de baas mag spelen? Dat zal mijn vader, het machtige opperhoofd, nooit goed vinden!’’ zegt ze en snel rent ze naar huis. Een paar dagen later zoekt John Smith Pocahontas opnieuw op… Pocahontas is juist maïskolven aan het plukken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten