donderdag 18 juni 2009

Kunstzinnige orientatie: Pocahontas



Thema:
Het thema ‘Pocahontas’ wordt voor verschillende vakgebieden aangeboden worden. Dit aanbod is door middel van een verhaal. Het verhaal dat centraal staat, is het verhaal van Pocahontas. Het verhaal is het middelpunt van onze lesactiviteiten. De volgende vakgebieden komen binnen ons leerarrangement aan bod:
× Drama× Dans× Muziek× Beeldende kunst
× GeschiedenisDe 10 lessen die ons leerarrangement bevat, worden aangeboden door middel van het verhaal van Pocahontas. Iedere les wordt hier kort en soms iets langer aandacht aan geschonken. De verwerkingen van de les hebben betrekking op de leefomstandigheden van Pocahontas en de omgeving.De didactische vierslag komt binnen onze lessen naar voren. Niet alle vier de fasen komen allemaal in één les naar voren, wel hebben wij hier zo goed mogelijk geprobeerd deze in de lessen de verwerken. De fasen van de didactische vierslag zijn:× Waarnemen× Herkennen en toepassen× Verklaren× Waarderen



Verantwoording:
We hebben dit thema gekozen, omdat Pocahontas voor de kinderen herkenbaar is. De meeste hebben de film al eens gezien. Doormiddel van de verhaallijn kunnen ze veel leren over indianen en ontdekkingsreizigers. Bovendien kunnen veel vakgebieden erin geïntegreerd worden. Doordat de kinderen zich er iets bij voor kunnen stellen wordt het leerdoel voor hen duidelijk en zullen ze ook enthousiast gaan leren. Dat geldt tevens voor ons. Wanneer wij het thema leuk vinden en er ons best voor doen om dingen uit te zoeken dan zal dat leiden tot leuke lessen die aanspreken bij de leerlingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten