donderdag 18 juni 2009

7: Negen van de 10 kunstactiviteiten / lessen

Stageschool: Aloysius Datum 29 mei
Plaats: Monster Klas 2C
Stagementor: Karin Thoen
Stage groep 4


Gegevens Stageopdracht
Beschrijving stage opdracht
Zelfontworpen Pocahontas les
Paraaf Mentor

Code
stageopdracht


BEGINSITUATIE
In welk lokaal geef je les?
In het bos.
Hoeveel van dit soort lessen heb je al aan deze groep gegeven?
Een aantal.
Wie
De kinderen uit groep 4 die deze week een thema pocahontas hebben.
Wat
De kinderen gaan tijdens deze les naar het bos.

EIGEN LEERDOELEN
Formuleer twee concrete leerdoelen
1e doel
De tijdsplanning aanhouden.

2e doel




LESDOELEN
Algemene doelen

Samenwerken.

Concrete, vakgerichte doelen
Het bouwen van een tipi.



DE LES

ORIENTATIEFASE
In deze fase komen veelal drie onderdelen aan de orde:
Introduceren
Informeren
Instrueren
Wat doe ik?
Wat doen de kinderen?

Ik begin de les met de volgende vraag: Waar wonen indianen (uit het verhaal) in? Wat is het verschil tussen een tipi en een wigwam?


Een tipi is kegelvormig (zie rechts) en een wigwam is koepelvormig (zie links).

Na de korte bespreking stel ik de hulpmoeder/ hulpvader voor aan de kinderen en vertel ik dat we ongeveer 20 minuten gaan lopen naar het bos. In het bos aangekomen gaan we naar een mooie plek en daar vertel ik wat jullie gaan doen.


Kinderen geven antwoord op de vraag. Waarschijnlijk komen ze met tipi of wigwam.

Na de uitleg kijken de kinderen naar de plaatjes.
De organisatie
Tijdsduur: 5 minuten introductie, maximaal 25 minuten lopen.
Organisatie: kleden en touw meenemen.

UITVOERINGSFASE
In deze fase komen veelal twee onderdelen aan de orde:
Observeren
Begeleiden

Wat doen de kinderen?
Wat doe ik?


De leerlingen gaan in een kring op de grond zitten in het bos en luisteren naar mij.

De kinderen beantwoorden mijn vraag.

Hout!

De leerlingen gaan op zoek naar hout om een tipi te bouwen. Met weinig instructie gaan zij zelf uitzoeken hoe zij het best als groep te werk kunnen gaan.


Het is de bedoeling dat we in de groepjes gaan werken waarmee je de stamnaam hebt bedacht. Ik heb een paar kleden en touw meegenomen. Waar zou ik dat voor gebruiken?

Dan leg ik uit dat ze een tipi gaan maken. Wat heb je hiervoor nog meer nodig?

Je hebt hiervoor inderdaad hout nodig, zulke lange stokken dat jullie er met heel je groepje in kunnen. Je hoeft eigenlijk maar 3 lange stokken te zoeken, maar meer mag natuurlijk wel.

Vervolgens geef ik aan hoe ver de leerlingen het bos in mogen. Ook is de hulpouder bereid de leerlingen te helpen. Ik geef iedere groep een kleed en een stuk touw.

Ik hou de leerlingen in de gaten en begeleid waar nodig.

De organisatie

Tijdsduur: 2 uur

AFSLUITINGSFASE
In deze fase komen veelal twee onderdelen aan de orde:
Afronden
Nabespreken
Wat doe ik?
Wat doen de kinderen?

Ik zorg ervoor dat iedereen in de buurt is om de les af te sluiten.

We gaan met heel de klas langs elke tipi. We gaan hier naar kijken en het groepje vertelt hoe zij te werk zijn gegaan. Van ieder groepje wordt er een foto gemaakt bij de tipi.

De kinderen krijgen limonade en een koekje.

Als laatst vervolgen wij onze weg terug naar school.

(wegens tijdgebrek ga ik ’s middags terug naar het park om de tipi’s af te breken, dit vertel ik overigens wel aan de leerlingen).

De organisatie
Tijdsduur: 40 minuten.
Materialen: fototoestel, limonade, koekjes.

BEGELEIDING
Één hulp ouder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten