donderdag 18 juni 2009

7: Twee van de tien kunstactiviteiten / lessen

Stageschool: Aloysius Datum 29 mei
Plaats: Monster Klas 2C
Stagementor: Karin Thoen
Stage groep 4


BEGINSITUATIE
In welk lokaal geef je les?
klaslokaal
Hoeveel van dit soort lessen heb je al aan deze groep gegeven?
1
Wie
De kinderen uit groep 4 die een aantal weken geleden ook themaweken hebben gehad en nu krijgen ze er nog één.
Wat
De kinderen leren de muziekstijl van de indianen aan.


EIGEN LEERDOELEN
Formuleer twee concrete leerdoelen
1e doel
4.7 Improviseren tijdens lesuitvoering
2e doel
2.3 Een plan voorbereiden voor meerdere activiteiten met een groep lln gericht op het creëren van een stimulerende leeromgeving waarin betrokkenheid op elkaar aanwezig is..


LESDOELEN
Algemene doelen

De kinderen leren muziek te maken met eenvoudige materialen.
Concrete, vakgerichte doelen
De kinderen leren iets over de pijp en ze leren een liedje aan met gebaren en eenvoudige materialen!


DE LES

ORIENTATIEFASE
In deze fase komen veelal drie onderdelen aan de orde:
Introduceren
Informeren
Instrueren
Wat doe ik?
Wat doen de kinderen?

Ik heb een stok meegenomen een plaat van een pijp. Deze pijp werd gebruikt om geesten op te roepen. Iedereen moest even aan die pijp roken, alleen de jonge kinderen nog niet, vooral de jongens niet omdat dat slecht was voor hun uithoudingsvermogen. Dat betekent dat ze dan niet hard genoeg konden rennen.

Ik laat al de kinderen in een kring zitten. De tafels gaan aan de kant en iedereen gaat op de grond in een kring zitten.Allereerst vervolg ik het verhaal van de vorige les.


De kinderen luisteren.

De kinderen schuiven hun stoelen en tafels op en komen in de kring zitten.

De organisatie
Tijdsduur: 5 minuten
Materialen: pijp, plaatje pijp

UITVOERINGSFASE
In deze fase komen veelal twee onderdelen aan de orde:
Observeren
Begeleiden

Wat doen de kinderen?
Wat doe ik?

1.De kinderen zingen en roken aan de pijp.

2. Luisteren.

3. Doen wat er aangewezen wordt!

4. Zingen en trommel!

5. Zingen, trommel, hand aan mond

6. Lied uit de film.

7. Strijdlied verzinnen
1. Ik doe een liedje voor en de kinderen doen de gebaren na en zingen mee. Ondertussen gaat de pijp ook langs.


2. Dan vertel ik dat er eens in het jaar een soort zonnedans was. Dat was een feest in de zomer voor de indianen. Toen maakten ze ook allemaal muziek.

3. Ik stap uit de groep en heb een aantal tekens (trommel, klap, hand aan mond getekend. )
Ik wijs de dingen aan met een aanwijsstok en de kinderen moeten het doen. Dat maak ik steeds een beetje moeilijker!

4. We zingen nog eens het eerste lied. Sommige kinderen krijgen een trommel erbij.
5.We zingen nog eens het lied sommige kinderen trommelen en doen hand aan hun mond.

6. Ik laat nog een lied zien uit de film.

7. Strijdlied verzinnen.


De organisatie

Tijdsduur: 20 minuten
Materialen: pijp(stok), trommels, op bord de uitleg, film.

AFSLUITINGSFASE
In deze fase komen veelal twee onderdelen aan de orde:
Afronden
Nabespreken
Wat doe ik?
Wat doen de kinderen?

Ik laat de kinderen hun tafels en stoelen weer op de goede plaats neerzetten.


De kinderen zetten hun stoelen en tafels op de goede plaats.

De organisatie
Tijdsduur: 5 minuten



BEGELEIDING

Gouverneur Radcliffe heeft ook soldaten aan boord. Die moeten in Amerika misschien wel met de indianen vechten, want Radcliffe heeft gehoord dat indianen heel gevaarlijk zijn. Maar dat is helemaal niet waar! De meeste indianen zijn heel vriendelijk. Ze houden veel van de natuur.

Vooral Pocahontas, een indianenmeisje. Eigenlijk is zij een prinses, want haar vader Powhatan is een soort koning van de indianen. Pocahontas vaart graag met haar kano op de rivier. Haar vriendjes Meeko de wasbeer en Flit de kolibri gaan altijd met haar mee.

Heel diep in de bossen woont grootmoeder wilg. Dat is een betoverde boom die kan praten. Pocahontas gaat er graag naar toe, want grootmoeder Wilg is heel wijs. ,,Mijn vader wil dat ik met Kocoum ga trouwen,’’ vertelt Pocahontas. ,,Kocoum is heel sterk en dapper, maar ik vind hem zo saai! Wat moet ik doen, grootmoeder Wilg?’’

,,Heb geduld, mijn kind!’’ zegt Grootmoeder Wilg. ,,Als je niet van Kocoum houdt, dan moet je niet met hem trouwen! Luister altijd naar de stem van je hart. Je hart zal je leren wat goed is!’’ Pocahontas voelt zich meteen weer veel vrolijker. Ik zal nog eens met mijn vader praten, denkt ze.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten