donderdag 18 juni 2009

7: Drie van de tien kunstactiviteiten / lessen

Stageschool: Aloysius Datum 29 mei
Plaats: Monster Klas 2C
Stagementor: Karin Thoen
Stage groep 4


BEGINSITUATIE
In welk lokaal geef je les?
Klaslokaal en het handvaardigheidlokaal
Hoeveel van dit soort lessen heb je al aan deze groep gegeven?
Een aantal.
Wie
De kinderen uit groep 4 die elke week handvaardigheid krijgen. Nu krijgen ze handvaardigheid in het thema van pocahontas.
Wat
De kinderen leren om te gaan met klei en ze leren een totempaal te maken en een bootje.

EIGEN LEERDOELEN
Formuleer twee concrete leerdoelen
1e doel
4.1 Het verzorgen van onderwijs gedurende een langere periode waarbij de taak en de tijd bewaakt wordt.
2e doel
4.2 De onderwijsomgeving op een ordelijke, overzichtelijke inspirerende en doelmatige wijze voor de hele groep inrichten.


LESDOELEN
Algemene doelen

De kinderen leren om te gaan met verschillende materialen.
Concrete, vakgerichte doelen
De kinderen leren een schip te maken of ze leren een totempaal te maken.


DE LES

ORIENTATIEFASE
In deze fase komen veelal drie onderdelen aan de orde:
Introduceren
Informeren
Instrueren
Wat doe ik?
Wat doen de kinderen?

De les introduceer ik door het vervolgen van het verhaal over Pocahontas.

In het begin laat ik een schip zien en ik laat een totempaal zien.

De schepen werden door de Engelsen gebruikt om te varen naar Amerika. Het waren ontdekkingsschepen waarop heel erg veel mannen zaten die naar de ‘nieuwe wereld’ gingen.

Dan leg ik uit hoe je een schip kunt maken.
De kinderen moeten ongeveer even groot als de helft van een fles klei rollen en daarvan en dat versieren. Dan prikken ze een stokje met klei in de bodem.

De totempalen zijn gemaakt voor de overledenen uit de indianenstam. Deze paal beschermt de mensen. Er zijn veel verschillende hoofden aan elkaar gemaakt.

Ik leg de kinderen uit hoe ze een totempaal kunnen maken. Plakken klei rollen (niet te dik, niet te dun) --> een cilinder van maken --> versieren --> nog een plak
klei rollen --> op elkaar 'naaien' en zo door tot je een beetje een goede lengte hebt.


De kinderen luisteren.

De organisatie
Tijdsduur: 10 minuten
Materialen: plaatje van een schip, plaatje van een totempaal , voorbeeld van een schip en een totempaal maken en laten zien.

UITVOERINGSFASE
In deze fase komen veelal twee onderdelen aan de orde:
Observeren
Begeleiden

Wat doen de kinderen?
Wat doe ik?


De kinderen pakken de benodigdheden.
De kinderen maken een totempaal of een boot.
De kinderen maken het gebaar af.

Ik laat de kinderen al de benodigdheden pakken.
De benodigdheden voor het bootje zijn:
- klei
- matje
- stokje
- mesje
- kleiroller.

De benodigdheden voor de totempaal zijn:
- klei
- matje
- stokje
- mesje
- kleiroller.

Een aantal kinderen mogen naar het handvaardigheidlokaal om daar de boot te maken en aan aantal kinderen mogen in de klas blijven voor de totempalen. Ik leg allerlei voorbeelden van boten en totempalen neer!

Als de kinderen klaar zijn mogen ze verder gaan aan het gebaar dat ze gisteren aan het maken waren!


De organisatie

Tijdsduur: 1 uur
Materialen: plaatjes totempaal, boot, klei, matjes, stokjes, messen, deegrollers, gebaren!

AFSLUITINGSFASE
In deze fase komen veelal twee onderdelen aan de orde:
Afronden
Nabespreken
Wat doe ik?
Wat doen de kinderen?

Ik laat tien minuten voor tijd de kinderen in het handvaardigheidlokaal en het gewone lokaal hun spullen opruimen, zodat ze rustig naar de klas kunnen gaan en nog even kunnen bespreken hoe het ging.

Klassikaal gaan we de kunstwerken bekijken en bespreken. Ik stel vragen als: Wat valt je op aan één van deze kunstwerken? Wat vind je mooi? Waaarom? Etc.


De kinderen gaan opruimen en ze gaan aan hun tafel zitten!

De organisatie
Tijdsduur: 10 minuten


BEGELEIDING
Op de terugweg ziet Pocahontas iets heel vreemds. Er ligt een schip op de rivier. Zo’n groot schip heeft ze nog nooit gezien. Er zijn een heleboel mannen aan boord. Pocahontas hoort ze praten en ruikt geuren die ze nooit eerder heeft geroken.

Waar komen die vreemde mensen vandaan? Vier mannen in een klein bootje roeien naar de oever. Zij hebben heel rare kleren aan, denkt Pocahontas. Het zijn beslist geen Indianen, dat is zeker!

John Smith stapt als eerste aan land. ,,Ik ga kijken of alles veilig is, jongens!’’ zegt hij. ,,Jullie houden de wacht bij de boot. Tot straks!’’Nieuwsgierig kijkt John rond. Wat een prachtig bos is dit, denkt hij. Zonder dat hij het weet loopt hij in de richting van Pocahontas. Die verstopt zich, samen met Meeko en Flit, in de struiken. Wat een knappe man, denkt Pocahontas. Ik heb nog nooit iemand met zulk haar gezien.

Meeko is ook reuze nieuwsgierig. Voor Pocahontas hem kan tegenhouden, huppelt hij uit de struiken om John beter te bekijken. Die heeft hij nog nooit een wasbeer gezien. ,,Hee, wat ben jij voor een aardig beest?’’ vraagt John. ,,Lust jij soms een koekje?’’
Hoewel Pocahontas niet precies verstaat wat John zegt, begrijpt ze wel dat hij aardig tegen Meeko is. Toch lijkt het haar slim zich voorlopig niet te laten zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten