donderdag 18 juni 2009

7: Een van de tien kunstactiviteiten / lessen

Stageschool: Aloysius Datum 29 mei
Plaats: Monster Klas 2C
Stagementor: Karin Thoen
Stage groep 4


BEGINSITUATIE
In welk lokaal geef je les?
klaslokaal
Hoeveel van dit soort lessen heb je al aan deze groep gegeven?
0
Wie
De kinderen uit groep 4 die een aantal weken geleden al een themaweek hebben gehad en er nu nog één krijgen.
Wat
De kinderen leren iets over de geschiedenis van pocahontas.


EIGEN LEERDOELEN
Formuleer twee concrete leerdoelen
1e doel
4.1 Het verzorgen van onderwijs gedurende een langere periode waarbij de taak en de tijd bewaakt wordt.
2e doel
3.3 Ontwerpen en uitvoeren van een thema waarin boeiend en met inhoudelijk overwicht instructie gegeven wordt, variatie in instructievormen


LESDOELEN
Algemene doelen

De kinderen leren wat over de geschiedenis van de indianen.
Concrete, vakgerichte doelen
De kinderen leren wat over Viriginia, wie er woonden, wat een stam is, welke taal ze spraken, welke kleding ze aanhadden, welke dingen ze aten, welke wapens ze hadden.

DE LES

ORIENTATIEFASE
In deze fase komen veelal drie onderdelen aan de orde:
Introduceren
Informeren
Instrueren
Wat doe ik?
Wat doen de kinderen?

Ik kom de klas in met een pijl en boog, pocahontasjurkje en een aantal boeken.

Ik vraag de kinderen wie ik ben en wat zij allemaal van mij weten.

Op het bord schrijf ik:
Land - atlas
Taal – gebaren
Kleding – heel veel verschillende kleding met draadjes etc.

Vervolgens begin ik met het voorlezen uit het boek van Pocahontas (zie begeleiding).


De kinderen kijken naar mij en vertellen wat ze weten over pocahontas.

Dan vertellen de kinderen wat zij weten over het land, taal en de kleding van indianen.


De organisatie
Tijdsduur: 5 minuten
Materialen: pijl en boog, kleding

UITVOERINGSFASE
In deze fase komen veelal twee onderdelen aan de orde:
Observeren
Begeleiden

Wat doen de kinderen?
Wat doe ik?

1. De kinderen luisteren en ze bekijken het plaatje uit de atlas.

2. De kinderen bekijken het plaatje van het opperhoofd.

De kinderen vertellen wat ze zien en geven de antwoorden.

3. Film kijken

4. Coöperatief werken

5. Materialen bekijken

6. Blad versieren

7. De kinderen plakken het blad op hun tafel.

8. Taal van de indianen.

9. De kinderen doen een aantal gebaren.

10. De kinderen mogen een gebaar tekenen op een groot blad.


1. Ik pak de atlas en vertel dat Pocahontas haar familie of stam uit Viriginia kwam.

De atlas laat ik even aan iedereen zien.

2. Dan heb ik een plaatje van een opperhoofd. Het opperhoofd is de belangrijkste man van een stam en die mag alle beslissingen nemen.
Ik heb het opperhoofd 5 keer uitgeprint en ik laat de kinderen vertellen wat ze zien.

Ik stel een aantal vragen over hoe het opperhoofd eruit ziet. Wat voor kleren heeft hij aan, welke kant kijkt hij uit, wat heeft hij in zijn handen etc.

3. Dan vertel ik dat pocahontas uit de stam powathan. Als stamgenoot was je een pawnees. Pocahontas was de dochter van het stamhoofd. Het stamhoofd heette het opperhoofd. Hij was de persoon die de belangrijke beslissingen nam. Sommige indianen moesten bijvoorbeeld rondtrekken als er geen eten meer was, maar bij de stam powathan hoefde dat niet, want er waren akkers.
Het stamhoofd bepaalde bijvoorbeeld hoe er problemen opgelost werden. (stukje van de film)

4. Dan geef ik iedereen een blad waarop ze een naam mogen verzinnen voor een stamgroep. Deze stamgroep is hun groepje. Ze krijgen een blad waarop ze coöperatief kunnen werken en samen een naam kunnen verzinnen.


5. Dan laat ik een aantal materialen zien. Zwaard, pijl en boog.

6. De kinderen krijgen een groot blad waarop ze de naam mogen schrijven en het mogen versieren.

7. Ik laat de kinderen het blad op hun tafel plakken.

8. Op het bord zet ik alle gebaren neer uit de indiaanse taal. Dan ga ik met de kinderen de gebaren één voor één af!

9. Ik laat de kinderen wat vertellen in het indiaans.

10. De kinderen mogen nu een gebaar tekenen met hun groepje op een groot blad. Daaronder mogen ze schrijven wat het betekent.

De organisatie

Tijdsduur: 50 minuten
Materialen: Atlas, 5 keer plaatje opperhoofd, film, 5 coöperatieve bladen, 5 groepsbladen, alle materialen(pijl en boog, mais, vis, bonen), gebarentaalbladen, grote bladen om een gebaar op te tekenen.

AFSLUITINGSFASE
In deze fase komen veelal twee onderdelen aan de orde:
Afronden
Nabespreken
Wat doe ik?
Wat doen de kinderen?

Dan mogen de kinderen alles opruimen. De bladen mogen door de nummers 3 op de kast gelegd worden die ik aanwijs.

De kinderen ruimen hun spullen op.

De organisatie
Tijdsduur: 2 minuten

BEGELEIDING
. Dit verhaal speelt zich af in het jaar 1607. Dat is heel lang geleden, bijna vierhonderd jaar. In de stad Londen is men druk aan het werk in de haven. Er gaat een groot zeilschip vertrekken. Helemaal naar Amerika. Dappere mannen, bijna allemaal matrozen en soldaten, gaan aan boord van het schip. Eén van hen heet John Smith.

Samen met zijn vriend Thomas gaat hij op avontuur. Even later stapt de rijke gouverneur Radcliffe uit zijn koets. Hij is de baas aan boord van het schip. En straks mag hij ook de baas spelen in Amerika. Zijn lievelingshondje Percy en Wiggins, de bediende, reizen met hem mee.

Het is een verre reis naar Amerika. Met een zeilschip doe je daar weken over! Op een dag begint het te stormen! Het schip slingert heen en weer. Iedereen op het dek moet zich stevig vasthouden. Maar plotseling glijdt Thomas uit en valt overboord!

,,Help! Help!’’ roept Thomas, voordat hij in de golven verdwijnt. ,,Man overboord’’ schreeuwt iemand. Dan komt John Smith in actie. Hij grijpt een stevig touw en springt Thomas achterna. Even later hijsen de matrozen de twee vrienden weer aan boord! ,,Heel dapper van je, John,’’ zeggen ze.


BRONVERMELDING
In het spoor van indianen, de wereld op zak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten