donderdag 18 juni 2009

7: Vijf van de tien kunstactiviteiten / lessen

Stageschool: Aloysius Datum 29 mei
Plaats: Monster Klas 2C
Stagementor: Karin Thoen
Stage groep 4


BEGINSITUATIE
In welk lokaal geef je les?
klaslokaal
Hoeveel van dit soort lessen heb je al aan deze groep gegeven?
Een aantal
Wie
De kinderen uit groep 4 die een aantal weken geleden ook themaweken hebben gehad en er nu weer een krijgen.
Wat
De kinderen leren deze les van alles over ontdekkingsreizigers met verschillende werkvormen.


EIGEN LEERDOELEN
Formuleer twee concrete leerdoelen
1e doel
3.1 De beginsituatie van een heterogene groep lln verkennen en gebruiken bij een nieuwe activiteitenserie op het gebied van spelen en leren.
2e doel
4.1 Het verzorgen van onderwijs gedurende een langere periode waarbij de taak en de tijd bewaakt wordt.


LESDOELEN
Algemene doelen

De kinderen leren een verhaaltje af te schrijven en ze leren wat over de geschiedenis.
Concrete, vakgerichte doelen
De kinderen leren wat over ontdekkingsreizigers, ze leren een verhaal te schrijven, ze leren een ontdekkingsreiziger in 5 woorden te omschrijven, ze maken een zegel.

DE LES

ORIENTATIEFASE
In deze fase komen veelal drie onderdelen aan de orde:
Introduceren
Informeren
Instrueren
Wat doe ik?
Wat doen de kinderen?

Ik kom als een ontdekkingsreiziger de klas in. Dat betekent dat ik een helm op heb en een pistool in mijn handen. Het volgende gedeelte van het verhaal dat ik nu voor ga lezen gaat over een pistool en ontdekkingsreizigers.

Wie weet wat een ontdekkingsreiziger is?


Waar kwam de ontdekkingsreiziger van Pocahontas vandaan?

Dan laat ik een aantal dingen zien die ik op mijn ontdekkingsreis heb gevonden. (tabak, bonen, maïs)

De kinderen kijken toe.

Een ontdekkingsreiziger is iemand die heel erg ver reist om nieuwe dingen te ontdekken.

Engeland.

De organisatie
Tijdsduur: 5 minuten
Nodig: helm, pistool,tabak, bonen, maïs.

UITVOERINGSFASE
In deze fase komen veelal twee onderdelen aan de orde:
Observeren
Begeleiden

Wat doen de kinderen?
Wat doe ik?


De kinderen luisteren naar de uitleg.

Ik geef de kinderen een werkblad, want de kinderen gaan een verhaaltje schrijven over ontdekkingsreizen.

Heel lang geleden waren er mensen die de wereld wilden leren kennen. Het waren mensen die heel erg veel van avontuur hielden. Ze namen hun pistolen mee en gingen op reis. Ze reisden met een schip en ze deden heel erg lang over deze reis.

Als ik een ontdekkingsreiziger was dan….
Vertel wat je zou doen.
Vier regels.

Daar krijgen de kinderen een 40 minuten voor. Eerst even in het kladschrift dan moeten ze het even laten zien. Als het goed is dan mag het op het werkblad.

Dan krijgen ze een tekening waarop een ontdekkingsreiziger staat.
Onder die tekening moeten ze 5 woorden opschrijven die met een ontdekkingsreiziger te maken hebben. Daarna mogen ze het inleveren. 5 minuten

Als de kinderen klaar zijn dan mogen ze een zegel maken. Ik laat het voorbeeld even zien en ze mogen het zelf vormgeven. 15 minuten.

De organisatie

Tijdsduur: 1 uur
Materialen: werkblad, zegelvoorbeeld, blad waarop de kinderen 5 woorden voor een ontdekkingsreiziger moeten zetten

AFSLUITINGSFASE
In deze fase komen veelal twee onderdelen aan de orde:
Afronden
Nabespreken
Wat doe ik?
Wat doen de kinderen?

Ik laat de kinderen alles opruimen.
De zegel mag in hun laatje. Het verhaaltje mogen de nummers 1 op de trap leggen en de nummers twee mogen de bladen van de ontdekkingsreizigers pakken.

De kinderen ruimen op!

De organisatie
Tijdsduur: 2 minuten

BEGELEIDING
Verbaasd kijkt ze naar de gouden munten die John haar laat zien. ,,Dit is goud!’’zegt John. ,,Dat kun je in jouw land in de grond vinden! Als je veel vindt, ben je hartstikke rijk!’’
Pocahontas wijst naar een maïskolf. ,,Maïs heeft dezelfde kleur als goud,’’zegt ze. ,,Het groeit ook uit de grond. Toch denk ik dat iemand met veel maïs veel rijker is! Want dat kun je eten en goud niet!’’ Ja, daar moet John haar gelijk in geven…

Plotseling klinkt er een stom. ,,Zo, zo. Dus jij bent John Smith!’’ Het is grootmoeder Wilg die praat. John schrikt zich een hoedje. Hij heeft natuurlijk nog nooit een pratende boom gezien. ,,Je bent een aardige jongen, John,’’ zegt Grootmoeder Wilg. ,,En knap ben je al om te zien, je moet nog een hoop over dit land leren!’’ Pocahontas glimlacht. Dat John knap is, heeft zij meteen al gezien.

Plotseling klinken er andere stemmen. ,,John! Waar ben je?’’ Het zijn de vrienden van John. Pocahontas verbergt zich snel achter grootmoeder Wilg. En die laat haar takken zakken en tilt haar wortels op. De twee mannen struikelen. Pocahontas kan er daarom vandoor gaan,zonder dat ze haar zien.

Als Pocahontas in het dorp terugkomt, is iedereen in rep en roer. ,,We gaan vechten!’’ zegt Powhatan. ,,We jagen die witte mannen weg. Ze zijn slecht!’’
,,Nee, vader!’’ roept Pocahontas. ,,Ze zijn niet allemaal slecht. Dat weet ik zeker!’’
,,Maar mijn kind…ze graven overal kuilen en hakken steeds meer bomen om,’’ zegt Powhatan. ,,We moeten hen wegjagen voor ze alles vernielen!’’

Intussen praat John met de gouverneur. ,,Kijk eens wat ik hier heb,’’ zegt John. ,,Dit is maïs en het is erg lekker!’’ Ratcliffe vindt het niet interessant. ,,Weg met die rommel! Ik wil goud! En ik wed dat die indianen een heleboel goud verstopt hebben! We vallen hen aan!’’

John snapt dat praten verder geen zin heeft. Hij sluipt weg om Pocahontas te waarschuwen. Als hij haar ziet, slaat hij blij zijn armen om haar heen.
Op dat moment komt Kocoum tevoorschijn. Hij denkt dat John zijn meisje kwaad wil doen.

Thomas die zijn vriend John stiekem gevolgd is, komt net op tijd. ,,Sta stil of ik schiet!’’ roept hij. ,,Nee! Niet schieten, Thomas!’’roept John. Maar het is al te laat. Een schot klinkt…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten